maanantai 20. kesäkuuta 2011

Tulevaisuus... ja veitsiä

Jokanen varmaa on tätä blogia lukiessaan (tai vaikkapa jo pelkästä otsikosta päätellen) hokannut, että mä tykkään ruuanlaitosta, viineistä yms... ja erityisesti itse RUUASTA <3

Nyt on käynyt niin, että mut hyväksyttiin hotelli-, ravintola- ja catering-alan perustutkintoa (yo) suorittamaan Turun amikseen.. jess... -.- siis.. okei..

Ekaks, älkää saarnatko mulle kui hain 2. asteen haussa ku oon just valmistunu ylioppilaaks, vaan mä haluan LÄÄKÄRIKS, ja ruuanlaitto on mun harrastus, mutta hain jonnekkin (kävin siis lääkiksen pääsykokeissa, mut en usko pääseväni vielä tänävuonna sisään, jos pääsen niin paskon kultaa).

Niin siis miksi hain:
1) jos en saakaan mitään miellyttävää työpaikkaa, missä viettää vuosi (tai enemmänkin)
2) ja en tosiaankaan uskonut tonne lääkikseenkään pääseväni, niin saahan tostakin sen 150€ kuussa ekan vuoden ja tokana vuonna sitte sen reilu 200€ (vanhempien tulot vaikuttaa alle 20-vuotiaan 2. asteen opiskeluun, vaikka ei asuisikaan kotona)
3) oppii sitten ainaki vähän paremmat taidot keittiössä
4) on sitte ees joku ammatti jos en ikinä pääse yliopistoon sisään
5) tiesin kyllä pääseväni saletisti tonne (sain 21 pistettä ja alin hyväksytty 17)

Nyt tarttis kattoo sitten jotain vaatteita, mut luulen et taidan mennä paikanpäälle Paraisille sovittamaan BB-fashioniin (jonka mainos tuli hakutulosten mukana). Tos oliki jotku määräykset mitä piti hankkia ni päädyn ostamaan valkosen kokintakin (2 kpl) mustilla napeilla tosin (kuvassa valkoset). Sit mustan liinan (2 kpl), pepitaruudulliset (hyyyyii, tiedän mut on pakko olla just sellaset) työhousut ja sitte kamalat työkengät.. Mut eniten, mua suorastaan kuvottaa, stressaan tota päähinettä. Mulle kun EI SOVI MITKÄÄN PÄÄHINEET! Ja nyt on pakko hommata joko kokinlakki tai keittiöhuivi.. jeesus sentään.. nooh ei voi mtn..


Sitten noi veitset.. Oon niiiin kärsimätön ihminen ku olla ja vain saattaa, ja vaikka noissa lapuissa lukee et joku veitsien esittely- ja myyntitilaisuus ois 7.9 Aninkaisten koulutalolla (ite siis Lemminkäisenkadulla) ni en todellakaan jaksa oottaa kuukautta koulun alkamisen (10.8 ja mulla on 9.8 synttärit) jälkeen. Ja NYT EN OSAA PÄÄTTÄÄ ja mä vaadin EHDOTONTA LAATUA, makso mitä makso.. vaikka kyllä noitten MAC Professional veitsien hinta hirvittää, mutta ne kestää sitte lopun ikää vaikka kokkia ei musta tuliskaan.. Ongelma vaa, et tuol Idellin sivuilla ei mainita fileointi veitsestä mitään, ni tarvii varmaa kääntyy maahantuojan puoleen.. Mut sit taasen mietin, et oonko taas suuruuden hullu ja pitäiskö ostaa vähän halvemmat, mut kuitenki ihan käypät Victorinoxit... En tie, tai sit ostaisin MAC:n MBK-85 ja sit fileointi- ja juuresveitset toisesta sarjasta.. Vitsi ku hyvä idea taas. Tän blogin kirjottaminen valasee jotenki mun ajatuksen kulkua..

MAC MBK-85, Idelli 152€



Ja jos tarkkoja ollaan, ni mun parempi puolisko vähä lupaili ostaa mulle veitset myöhästyneeks ylppärilahjaks, mut ei tohon hintaa viitti montaa ostella ni jos se sit vaik ostais ton ja ite ostaisin ne muut sit ni pääsis sitäki halvemmal.. Herra varmaa tykkää taas täst ideast iha hirveesti ;D

Tähän väliin voisin todeta et ketuttaa ku stockmann.comssa on joku saakelin palvelukatko (ollu koko aamun), etten pääse sinne ihastelee noita mahdollisia veitsiä.. Nimittäin oon pitkään kuolannu myös Wüsthofin veitsiä.. et jos hommaisin ne muut veitset siltä merkiltä..

Tänään teen muuten ruuaksi ihan perinteistä liha-makaronilaatikkoa, koska ollaan nyt säästölinjalla mun työttömyyteni ja tulevan juhannusmenun takia..

Kahville.



8 kommenttia:

  1. Oot yks niist aniharvoist mun tuntemistani ihmisist, joiden tiiän arvostavan ruokaa yhtäpaljonku minä itse, ni mun oli nyt oikeesti pakko tulla kehuu sul, et tein tänää niin hyvää kalakeittoo, et meinas itku tulla :'DDDD

    Sain vihdoi suostuteltuu meijän äitin kokeilee mun reseptii.

    Ja siistii myös, et meinaat mennä kouluu harrastuspohjalt! :----DD Ärsyttää ku kaikki aina kitisee, et opiskeluil on kauhee kiire ja mitää ei saa tehä rauhas.

    VastaaPoista
  2. Thx :) Jos haluat ni voit antaa sun reseptin ni pääsen kokeilemaan sit ;) joko tänne tai s-postiin (sama osote ku tässä)

    Joo no eihä toi koulutus kestä ku 2 vuotta yo-pohjal ja oppii varmaa kaikkee hyödyllist - ja ompahan sit ainaki joku ammatti mist tykkään, jos must ei ikin lääkärii tuukkaa :) + kaveri on nyt ravintolakokkikoulus ja pääs Ranskaa 3 kk vaihtoon! Oi ois niin unelma <3

    Ja tosiaan, valitettavan harva arvostaa sitä ruokaa :/

    VastaaPoista
  3. Nii! Ammatti on aina hyvä olla, et voi vaiks olla hyvis töis samal ku opiskelee sitä varsinaist alaa sit.

    Ja en sit tiiä, et tykkääks oikee mausteisest ruuast :'DD koska tän kalakeiton ero normii oli nimenomaa ne mausteet: curry, kurkuma, sahrami, valkosipuli ja chili. Saatoin pistää ehkä tujauksen inkiväärii ja cayennepippuriiki.

    Sit tietty kaikki perusainekset eli purjot, porkkanat, perunat, kesäsipulit varsinee ja ite kala sit. Tein lohest nyt täl kertaa, koska siiast tai kuhast tulis ehkä vähä liia semmone aasialaine fiilinki siihe. Sit tein sen myös iha kermaa enkä maitoo, etse vähä pehmentää sitä chilii ku meijä äiti ei oikee välitä siit. Tosin sen voi kyl jättää iha poiski jos tahtoo iha vaa mausteist eikä tulist :'DD

    Nii emmä kyl mistää resepteist titä ku en oo koskaa käyttäny ja oletan et sääki osaat nyt tehä kalakeiton. Mausteeet vaa sinne vetee perunoitten kans heti jo etne ehtii maistumaanki joltai. Sit jonku kalaliemikuutionki voi käyttää jossei jaksa itte alkaa keittämää semmost.

    Lautasel vaa sit reilusti tillii ja iso könttä oikeet voita (kattilaanki!) ni hyvä tulee :DD

    Käytin muute iha tommost kokonaist chilii enkä mittää jauhei. Pal tuoreemman tuntust semmotti. Sit sinne sopii sekaa vaik ravunpyrstöt esimerkiks.

    (Kamala en ees taho kattoo kui pitkä ja epäselkee tää mun selitykseni nyt mahto olla..)

    VastaaPoista
  4. Don't worry mä rakastan mausteita, ja yks niitten hieno puoli on just se, et niin pienel vaival ku heittää pari eri maustet esimerkiks nyt kalakeittoon mukaan, saadaan erilaista ruokaa ku mitä se ois ollu ilman niitä :) vaihtelu virkistää. Tosin kurkumaa ja sahramii ei löydy varmaa kaapista ni tarvii hakee, koska en useinkaa tee intialaist tai vastaavan ruokakulttuurin ruokaa (mis niit lähinnä käytetään) vaan enempi thaimaalaista :) ja mä rakastan chilejä, kasvatan ite niitä :)

    VastaaPoista
  5. Uskon et ravunpyrstöt sopis, mut mul on vähä sitä vikaa etten tykkää ravuista, joka vuos kyl koitan aina maistaa (kuvittelen tottuvani) mut ei ylös tulee koko tavara :D sama sienien, tonnikalan ja sinihomejuuston kans.. harmi sinänsä, noit käytetään nykysin meinaa aika paljo..

    VastaaPoista
  6. Joo emmäkää tee mitää intialaistyyppist melklee koskaa, mut rakastan just noit kolmee keltasta kultaa ja käytän niit ehkä sit vähä sillee ranskalaisemmi ja siistimmi :'DD

    Mullon kans just sienet sellasii, et voisin oikeesti varmaa ottaa mieluummi kuulan kalloo ku syödä sienii. Samoin _kaikki juustot. Kaalit ja nilviäiset tekee vähä tiukkaa, mut niit pystyn sentää syömää, ja kaik muu onki sit oikeestaa hyvää peräti melkee :'DDD Ravuist taas just niinku ravut menee, mut katkaravutki on esim iha järkyttävii.

    Mun pitää Katski saada sun mese jos käytät sellast (ku seki on ilmeisesti antiikkii jo :'DDD) ku meil on selkeesti nii pal yhteist!

    VastaaPoista
  7. Macilla ei ole ollut yleisesti kalan käsittelyyn takoitettuja veitsiä ainakaan Suomessa saatavilla.

    Pysyisin valinnassa ja osta setti Macin linkkareita, ne ovat ketterämpiä kuin eurooppalaiset. Suosittelen.

    VastaaPoista
  8. Päädyin ostamaan tuon (tai sain lahjaksi) MBK-85 ja ostin filetin Victorinoxelta, johon olen ollu tyytyväinen. MAC kokkiveitseni on kuin unelma, ja pääsin sen terävyyttäkin kokeilemaan läheisemminkin tuossa taannoin, josta lisäänkin kuvan tänne kunhan haen edellisestä kämpästä kameran johtoni :) Ja ostin MACiltä myös pienemmän juuresveitsi käyttöön, mulla taitaakin olla joku postaus mun nykyisestä veitsikassin kokoonpanosta tuolla Random-kategorian puolella. Mutta kyllä MACit on ketterämpiä tällä kokemuksella :) Kiitos palautteesta.

    VastaaPoista

Vain asialliset kommentit julkaistaan.